vrijdag 28 november 2008

Soapie







Voor de vakantie voor de allereerste keer zeep gemaakt. Het zogenaamde cold proces waarbij je heel veel geduld moet hebben tot de alle ingredienten goed zijn "verzeept" en de zeep hard is. Toen ik thuis kwam was ik erg benieuwd hoe de zeep zou zijn geworden. Met name de groene "plakjes" zeep mogen nog wel wat verder uitharden maar het gaat er op lijken ! Bovendien zijn alle ingredienten goed verzeept. Alle zepen zijn gemaakt van 75% olijfolie en 25% kokosolie, parfumolie en kleurstof voor cosmetica. De "plakjes" zeep is groene thee-zeep met Eucalyptusblad. De antracietgrijze zeep heeft een mengeling van Steranijsgeur en Zoethoutgeur. De groene "cakejes" heb ik deze week gemaakt met de zogenaamde hot proces methode. Eigenlijk versnel je met deze methode het verzepingsproces door de zeep te verwarmen in bijvoorbeeld de oven. Hierdoor is de zeep veel sneller klaar voor gebruik. Het nadeel is dat de zeep snel hard kan worden waardoor je in tijdnood komt. Dat kun je bij mijn zeepjes ook een beetje zien aan de structuur, die is nog iets te korrelig alhoewel hot proces zeep altijd een grovere structuur heeft. Nou ja, ik moet nog veel leren maar het is in ieder geval erg leuk om ermee bezig te zijn !






Geen opmerkingen: