donderdag 3 december 2009

Sterling broche


Dit is bijna mijn laatste project van de cursus zilversmeden; een broche. Een broche is een beetje een "vergeten" sieraad. En dat is jammer want met een broche kun je soms een saaie blouse of jurk er helemaal top uit laten zien. Zomaar door één simpel sieraad. En zeker als je niet zo'n zin hebt in iets om je hals is het een goede vervanger voor een collier. Eigenlijk pleit ik dus voor een comeback van de broche. Er zijn ook zoveel leuke vintage exemplaren te vinden. In mijn vintage webwinkel "Vintage Bella" heb ik al een aardige collectie ! Mooie designer stukken uit de jaren '40 t/m '80.

De broche als sieraad is al heel oud. In de tijd van de Romeinen werd een broche gebruikt als knoop om de gewaden op de schouder vast te spelden. De knoop kwam namelijk pas veel later. Door de eeuwen heen is de broche altijd een geliefd sieraad geweest. Ook nu kan een broche worden gebruikt om bijvoorbeeld een mooi omgeslagen shawl op zijn plaats te houden. Zo is het niet alleen maar mooi maar heeft de broche ook nog een functie. En draag je een shawl dan is een collier overbodig en heb je met een broche weer een mooi alternatief !

1 opmerking:

Struinkunst by Lisette zei

O wauw! Die is gaaf zeg! Mooi natural gevormd... zucht... een van mijn wensen is ook om nog eens een cursus zilver/edelsmeden te doen...wie weet, komend seizoen maar eens gaan starten als ik dit prachtigs zie :)